Strategia rozwoju
Leżące na wschodnim Mazowszu Miasto Ostrów Mazowiecka poszukuje nowych impulsów rozwojowych. Wejście do Unii Europejskiej i współczesne przeobrażenia strukturalne w Polsce i w ujęciu globalnym tworzą nowe perspektywy rozwoju i kształtowania dobrobytu mieszkańców miast. Zmiany te wymuszają na władzach samorządowych miasta podejmowanie skoordynowanych decyzji i działań zarysowanych w długiej perspektywie czasowej. Oblicze gospodarcze i społeczne miasta zależeć będzie w dużo większym stopniu aniżeli przed laty od mieszkańców i lokalnych elit.
 
Programowanie rozwoju jest naczelną zasadą kształtowania polityki rozwoju jednostek terytorialnych w krajach wysoko rozwiniętych. Na poziomie lokalnym dokumentem będącym odpowiedzią na ten wymóg jest Strategia Rozwoju. Jest to instrument fundamentalny i konieczny do skutecznego zarządzania gminą. Strategia rozwoju jest jednym z trzech (obok studium uwarunkowań i kierunków przestrzennego zagospodarowania i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego) dokumentów stanowiących podstawę lokalnej polityki rozwoju. Posiadanie strategii nie gwarantuje automatycznie powodzenia. Nie jest ona dokumentem wystarczającym dla osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu miastem, zwiększa jednak szansę na aktywizację wzrostu i kształtowanie podstaw dobrobytu mieszkańców.
 
Strategia pozwala z jednej strony lepiej zagospodarować zasoby miasta, a z drugiej wskazuje obszary niedorozwoju wymagające wzmożonej aktywności władz samorządowych. Jest także dokumentem zwiększającym szanse miasta na uzyskanie zewnętrznych źródeł finansowania, w tym zwłaszcza środków pomocowych, a w niedalekiej przyszłości strukturalnych i regionalnych z Unii Europejskiej. 
Zarówno budowa Strategii Rozwoju, jak i jej realizacja jest wspólną sprawą całej społeczności lokalnej. Aby nie pozostała martwym dokumentem wymaga akceptacji społeczności lokalnej i innych podmiotów funkcjonujących w jednostce terytorialnej. Dlatego też przyjęta środowiskowo-ekspercka metoda opracowania Strategii Rozwoju Miasta Ostrów Mazowiecka 2003-2015 uwzględniała szeroką partycypację lokalnego środowiska. Powołano Zespół Lokalnych Liderów, w skład którego weszli przedstawiciele różnych lokalnych środowisk i grup społecznych, który poprzez spotkania dyskusyjne określił cele oraz zadania strategiczne, konieczne dla zapewnienia rozwoju miasta w najbliższych 12 latach.
 
Prace nad Strategią Miasta Ostrów Mazowiecka 2003-2015  trwały od marca do połowy czerwca 2003 roku i obejmowały:
    - przygotowanie diagnozy miasta na podstawie dostępnych materiałów statystycznych i bibliograficznych; 
 
    - przeprowadzenie ankiety wśród 170 mieszkańców miasta „Ostrów Mazowiecka w oczach mieszkańców”; 
 
    - przeprowadzenie badań w 50 małych i średnich lokalnych przedsiębiorstwach „Ostrowskie środowisko biznesu”; 
 
    - przygotowanie opracowania „Miasto Ostrów Mazowiecka na tle miast województwa mazowieckiego”; 
 
    - opracowanie analizy uwarunkowań rozwoju, sił i słabości, szans i zagrożeń miasta (analiza SWOT); 
 
    - przeprowadzenie sześciu dyskusji środowiskowych w gronie przedstawicieli Liderów Lokalnych, którzy określili wizję rozwoju miasta i cele strategiczne oraz dokonali wyboru programów i zadań strategicznych.
 
 
W wyniku prac nad Strategią Rozwoju Miasta powstały dwa komplementarne dokumenty: 
 
    - „Raport o Stanie Miasta   ” będący efektem prac analityczno-diagnostycznych. Prezentuje on procesy społeczno-gospodarcze zachodzące na terenie miasta i wskazuje podstawowe problemy rozwoju. Raport zawiera także wyniki badań przeprowadzonych wśród mieszkańców i lokalnego środowiska biznesu oraz określa pozycję miasta na tle kraju i najbliższego otoczenia. Stanowi bazę dla opracowania analizy uwarunkowań rozwoju miasta. 
 
    - „Strategia Rozwoju Miasta   ” będąca planem rozwoju na lata 2003-2015. Wskazuje ona pożądany obraz miasta oraz drogi i metody jego osiągania. Określa zadania strategiczne i ich realizatorów, zarysowuje horyzont czasowy, w którym zadania te powinny zostać zrealizowane. 
 
Strategia została przyjęta uchwałą Rady Miejskiej Nr IX/40/2003 z dnia 24.06.2003. 
Sens opracowania strategii rozwoju istnieje jedynie wówczas, gdy we władzach samorządowych oraz społeczności lokalnej jest rzeczywista potrzeba posiadania i realizowania tego dokumentu. Wdrażanie strategii wymaga bowiem konsensusu społecznego oraz działania ponad politycznymi podziałami i partykularnymi interesami. Budowa i realizacja Strategii jest bowiem wspólną sprawą całej społeczności lokalnej.
 
Wizja Rozwoju Miasta Ostrów Mazowiecka
 
Uwzględniając horyzont czasowy realizacji Strategii Rozwoju Miasta na 2015 rok wizję rozwoju miasta Ostrów Mazowiecka określono w sposób następujący: 
 
 
 
 
PRZEDSIĘBIORCZA OSTRÓW MAZOWIECKA – OTWARTA NA LUDZI I BIZNES,
POMOSTEM POMIĘDZY ZACHODNIĄ A WSCHODNIĄ EUROPĄ  
  
 
 
 
Przeprowadzone analizy diagnostyczne potencjału miasta, uwzględnienie aspiracji i systemu wartości mieszkańców oraz zewnętrznych uwarunkowań rozwoju miasta wskazują, iż rozwój Ostrowi Mazowieckiej w najbliższych latach powinien wykorzystywać i wzmacniać następujące elementy:
    - Przedsiębiorczość lokalnej społeczności, której wyrazem jest także dobrze rozwinięty sektor małej i średniej przedsiębiorczości. Rozwój gospodarczy miasta w najbliższych latach należy oprzeć na endogenicznych zasobach. Wzmocnienie tego wewnętrznego potencjału jest strategicznym zadaniem w budowaniu rozwoju gospodarczego miasta, fundamentem wzrostu zamożności mieszkańców i zasobności budżetu miasta. 
 
    - Otwartość miasta na nowych mieszkańców i nową aktywność gospodarczą. Rozwój miasta powinien bazować na stworzeniu przyjaznych warunków życia (poprawa jakości życia w mieście) i gospodarowania, tak by nie tylko zatrzymać istniejący potencjał ludzki i gospodarczy, ale także przyciągać nowych mieszkańców i inwestorów. 
 
    - Położenie miasta wraz w dobrą zewnętrzną dostępnością komunikacyjną miasta, którą należy wzmocnić i wykorzystać w perspektywie integracji z Unią Europejską oraz dalszym jej poszerzaniem w przyszłości na wschód Europy. To tranzytowe położenie miasta w strukturze przestrzeni europejskiej jest gospodarczą szansą dla Ostrowi Mazowieckiej by stała się pomostem i bramą do Wschodniej Europy. 
 
Określona powyżej wizja rozwoju miasta Ostrowi Mazowieckiej jest marketingową syntezą strategii rozwoju miasta. W pracach nad strategią została ona zdekomponowana na trzy cele strategiczne:
    - Poprawa jakości życia w mieście; 
 
    - Rozwój gospodarczy; 
 
    - Poprawa ładu przestrzennego i infrastrukturalnego miasta. 
 
Cele strategiczne zostały uszczegółowione poprzez określenie taktyki ich osiągnięcia. Dla każdego celu zostały wskazane programy i zadania strategiczne, których realizacja ma zapewnić osiągnięcie zarysowanej wizji miasta. 
 
Poprawa jakości życia 
 
 
 
Stworzenie kompleksu rekreacyjno-sportowo-kulturalnego miasta
    - Budowa kompleksu budynków kulturalno-sportowych; 
 
    - Zagospodarowanie parku miejskiego i ogródka jordanowskiego; 
 
Animacja aktywności kulturalnej, rekreacyjnej i sportowej
    - Stworzenie atrakcyjnej oferty spędzania czasu wolnego dla młodzieży; 
 
    - Kalendarz stałych i strategicznych imprez kulturalnych i sportowych; 
 
    - Stworzenie oferty kulturalnej i rekreacyjnej miasta o zasięgu ponad lokalnym; 
 
    - Organizacja sportowo-kulturalnych imprez integracyjnych; 
 
Podniesienie poziomu wykształcenia mieszkańców
    - Stworzenie systemu stypendialnego dla młodzieży szczególnie uzdolnionej; 
 
    - Edukacja proeuropejska (skierowana przede wszystkim do ludzi młodych i pracowników administracji samorządowej); 
 
    - Rozwój szkolnictwa wyższego i oferty doskonalenia zawodowego; 
 
Poprawa bezpieczeństwa w mieście 
    - Ścisła współpraca z władzami powiatowymi w poprawie bezpieczeństwa; 
 
    - Monitoring miejsc zagrożonych przestępczością; 
 
    - Eliminacja patologii; 
 
Poprawa zdrowotności mieszkańców 
    - Poprawa dostępności do usług medycznych; 
 
    - „Moda na ruch” propagowanie sportu masowego i rekreacyjnego; 
 
    - Rozbudowa bazy dla wychowania fizycznego przy placówkach szkolnych; 
 
Kreowanie tożsamości miasta i aktywizacja społeczności lokalnej 
    - Wspieranie inicjatyw samopomocowych; 
 
    - Zaangażowanie w rozwój miasta różnych organizacji i środowisk; 
 
    - Wzmocnienie tożsamości lokalnej; 
 
Poprawa i unowocześnienie systemu zarządzania miastem
    - Reorganizacja struktury zarządzania miastem; 
 
    - Podnoszenie kwalifikacji pracowników sektora usług publicznych, szczególnie potrzebnych w europejskim systemie zarządzania; 
 
    - Poprawa wewnętrznej polityki informacyjnej o działaniach władz lokalnych; 
 
    - Aktywizacja ponad lokalnych samorządowych form współpracy (Ostrów - lider samorządowy); 
 
    - Angażowanie młodzieży w czynny rozwój miasta; 
 
    - Aktywizacja międzynarodowych kontaktów kulturalnych, gospodarczych i społecznych.
    
 
     
 
 
 
Rozwój lokalnej gospodarki   
 
 
 
Integracja środowiska biznesu
    - Wspieranie kooperacji i współpracy lokalnych przedsiębiorstw (rozwój sieci) 
 
    - Wspieranie ponad lokalnych i międzynarodowych kontaktów biznesowych 
 
    - Wspieranie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego 
 
Budowa lokalnego systemu wspierania  przedsiębiorczości
    - Miejskie centrum wspierania przedsiębiorczości; 
 
    - Budowa przejrzystej lokalnej polityki fiskalnej wobec sektora MSP (podatki i opłaty lokalne); 
 
    - Animacja powstania systemu pożyczek i gwarancji kredytowych dla lokalnego MSP; 
 
    - Rozwój systemu informacji i doradztwa biznesowego; 
 
    - Kursy i szkolenia dla przedsiębiorców, menadżerów i osób samozatrudniających się; 
 
    - Wspieranie rozwoju usług; 
 
Organizacja strefy przedsiębiorczości
    - Przygotowanie terenów inwestycyjnych; 
 
    - Zagospodarowanie obiektów poprzemysłowych i uporządkowanie spraw własnościowych kluczowych nieruchomości w mieście; 
 
    - Kreowanie powstania centrum logistycznego północno-wschodniego Mazowsza; 
 
Zwiększenie promocji miasta (wewnętrznej i zewnętrznej)
    - Promocja istniejącego potencjału gospodarczego (lokalne firmy) i możliwości rozwojowych miasta; 
 
    - Tworzenie nowoczesnego wizerunku miasta - „marki miasta”. 
 
 
 
Poprawa ładu przestrzennego i infrastrukturalnego miasta  
 
 
Poprawa wewnętrznej dostępności komunikacyjnej miasta
    - Reorganizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego miasta (kołowego i pieszego); 
 
    - Poprawa stanu dróg lokalnych; 
 
    - Likwidacja barier architektonicznych w miejskim układzie komunikacyjnym i obiektach użyteczności publicznej; 
 
    - Budowa ścieżek rowerowo-spacerowych; 
 
Reorganizacja wewnętrznej struktury funkcjonalnej miasta
    - Aranżacja centrum miasta; 
 
    - Modernizacja dworca PKS wraz z kreowaniem miejskiej strefy handlu i usług; 
 
    - Wzmocnienie funkcji subregionalnych miasta; 
 
Poprawa estetyki przestrzeni miasta
    - Uporządkowanie wolnej przestrzeni miasta, szczególnie centrum miasta; 
 
    - Stworzenie wewnętrznego systemu oznakowania i informowania w mieście; 
 
    - Poprawa funkcjonalności i estetyki terenów zielonych (wypoczynkowych); 
 
Rozwój zasobów mieszkaniowych miasta
    - Kompleksowe przygotowanie terenów pod rozwój indywidualnego budownictwa mieszkaniowego; 
 
    - Rozwój miejskich TBS; 
 
Poprawa wyposażenia infrastrukturalnego miasta
    - Sukcesywne uzupełnianie wyposażenia w infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną miasta; 
 
    - Zwiększenie efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury; 
 
    - Reorganizacja systemu uciepłownienia miasta; 
 
    - Unowocześnienie systemu gospodarki odpadami stałymi. 
 
Wszystkich, którzy chcieliby zapoznać się z pełną wersją dokumentu zapraszamy do Punktu Informacyjnego w Urzędzie Miasta lub na stronę internetową Biuletynu Informacji Publicznej – http://www.bip.ostrowmaz.pl/  .